Umów się na wizytę
Umów się na wizytę

Prawidłowa dieta kluczem do zdrowia

Prawidłowa dieta kluczem do zdrowia

Każdy słyszał chyba powiedzenie „jesteś tym, co jesz”, ale niewielu z nas zdaje sobie sprawę, ile jest w nim prawdy. Prawidłowa, zbilansowana dieta, zawierająca wszystkie niezbędne składniki odżywcze, to klucz do zachowania dobrego zdrowia. To, co jemy może być czynnikiem, który zwiększa ryzyko występowania niektórych schorzeń lub stanowić element ich profilaktyki.

Szacuje się, że na choroby dietozależne – czyli takie, które wywoływane są m.in. przez nieprawidłowe żywienie – choruje nawet 12 mln Polaków. Otyłość, nadciśnienie, cukrzyca, zapalenia jelit, niektóre odmiany nowotworów, próchnica, osteoporoza, refluks, alergie, a nawet depresja – choć trudno w to uwierzyć, wszystkie te schorzenia mogą mieć źródło w nieprawidłowej diecie. W naszych codziennych jadłospisach królują produkty bogate w cukier, tłuszcz i sól, brakuje nam witamin, mikroelementów oraz wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Dość powiedzieć, że według badania Polskiej Akademii Nauk, w ciągu osiemnastu lat liczba osób chorujących na cukrzycę wzrosła o ponad 100%. W 2000 r. było 1,13 mln, w 2016 r. – już 2,73 mln, czego ponad 26% nie jest świadoma swojej choroby!

Zdrowa dieta – co to znaczy?

Należy mieć świadomość, że zdrowa, zbilansowana dieta powinna zawierać w sobie absolutnie wszystkie składniki odżywcze, witaminy i mikroelementy, których potrzebuje organizm do prawidłowego funkcjonowania. W żadnym wypadku nie można wykluczać ze swojego jadłospisu pewnych grup produktów, bo – w stereotypowych opiniach – tuczą albo są niezdrowe. Kluczem są po prostu mądre wybory żywieniowe.

Dla przykładu – tłuszcze są obwiniane za to, że powodują przybieranie na wadze, zwiększają ryzyko wystąpienia miażdżycy i chorób serca. Należy jednak pamiętać, że są one jednocześnie podstawowym źródłem energii, materiałem budulcowym struktur komórkowych oraz substancją niezbędną do odpowiedniego przyswajania niektórych witamin (rozpuszczalnych w tłuszczach). Poza tym, niektóre tłuszcze są bogatym źródłem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, które chronią serca i naczynia krwionośne przed chorobami. Dlatego tłuszcze trzeba koniecznie uwzględnić w swojej diecie, ale lepiej wybrać chudego kurczaka niż tłustą karkówkę, zamiast smalcu do smażenia użyć oleju rzepakowego, a do sałatki nie dodawać śmietany tylko oliwę z oliwek.

Podobnie wygląda sprawa z cukrami, czyli węglowodanami. Nadmiar cukru w diecie może powodować próchnicę, nadwagę, choroby jelit. Trzeba jednak mieć świadomość, że węglowodany są najważniejszym źródłem energii dla mózgu. Dlatego trzeba wybierać produkty zawierające nie cukry proste, które rozkładają się bardzo szybko i powodują nagły skok energii i później jej szybki spadek, ale węglowodany złożone (zawierają je m.in. pełnoziarniste pieczywo, brązowy ryż, makarony z pełnego ziarna), które są trawione powoli, stopniowo i systematycznie dodając organizmowi energii.

Profesjonalna pomoc dietetyka

Ułożenie zdrowej diety, idealnie dopasowanej do potrzeb danego człowieka, nie jest zadaniem łatwym. Pod uwagę trzeba wziąć m.in. płeć, wiek, rodzaj wykonywanej pracy, styl życia, ogólny stan zdrowia itp. Dlatego warto skorzystać z usług dietetyka z przychodni KEN – wbrew obiegowym opiniom, dietetyk nie zajmuje się wyłącznie odchudzaniem osób z nadwagą czy otyłych, ale także szeroko rozumianym doradztwem i edukacją żywieniową. Wszystkie osoby zainteresowane profesjonalnymi konsultacjami dietetycznymi zapraszamy do kontaktu -> http://przychodniaken.pl/usluga/dietetyka/.

Umów się na wizytę

Potrzebujesz więcej

informacji?

Oddzwonimy do Ciebie.

Numer został wysłany.

Oddzwonimy do Ciebie, najszybciej jak to możliwe.