Umów się na wizytę
Umów się na wizytę

Jak jeść w Wigilię, aby się nie przejeść?

Wigilia i Boże Narodzenie to niewątpliwie czas, kiedy trudno odmówić sobie tradycji i wielu potraw, na jakie czeka się cały rok. To również okazja, by w związku z tym osoby na diecie mogły pozwolić sobie na kilka zakazanych w ciągu roku smaków bez wyrzutów sumienia. Niewątpliwie czas świąt to czas kulinarnej biesiady, a w związku z tym spore wyzwanie dla naszego żołądka. Jeśli chcecie uniknąć złego samopoczucia, a przy okazji dodatkowych kilogramów, warto zastosować kilka skutecznych zasad, które przedstawia nasz dietetyk, Anna-Maria Stelmach

 

Zmniejsz kaloryczność potraw

Ponieważ tylko podczas samej wigilijnej kolacji dostarczamy niemal tyle kalorii, ile prawidłowo powinniśmy spożyć w ciągu całego dnia, o swoim samopoczuciu i dodatkowych kilogramach warto pomyśleć już w trakcie przygotowań. Można zmniejszyć kaloryczność świątecznych potraw m. in. zmieniając sposób ich obróbki i gotowanie, duszenie na parze lub zapiekanie na ruszcie czy w piekarniku w folii wybrać zamiast smażenia. Zrezygnujmy z panierki, a tłuszcze i ciężkie sosy zastąpmy większą ilością warzyw i ziół, w jakich dodatkowo zapiekać można mięso lub ryby.

 

Delektuje się – nie spożywaj obfitych posiłków

Do kolacji nie powinniśmy siadać wygłodzeni. Łapczywość podrażnia śluzówkę, a duże porcje zwiększają poziom glukozy we krwi. Trzustka rozpoczyna wówczas wydzielanie insuliny, której zadaniem jest zmagazynowanie cukru w naszych komórkach. Zanim do mózgu dotrze sygnał, że jesteśmy syci, mija 30 minut, w ciągu których pochłaniamy kolejne ilości potraw i kolejne kalorie zanim się najemy. Aby wspomóc przeciążony układ pokarmowy, z mózgu wysłana zostaje spora część krwi, czego skutkiem staje się senność. Dlatego należy spożywać kilka posiłków w małych ilościach i regularnych odstępach czasu, co stymuluje wątrobę do wydzielania żółci i utrzymuje stały poziom glukozy we krwi, eliminując uczucie głodu.

 

Nie przejadaj się

Ilość i jakość spożytego posiłku decyduje o aktywności enzymów i czasie trawienia, na co dodatkowo mają wpływ indywidualne uwarunkowania tj. zaburzenia wchłaniania, kamica żółciowa, choroby wątroby czy jelit. Mogą one powodować obniżenie poziomu enzymów i dodatkowo spowalniać cały proces. Kiedy jednak spożywamy kilka posiłków, trawienie nawet ciężkostrawnych potraw rozłożone w czasie jest dla organizmu znacznie mniej obciążające.

 

Łącz rozsądnie i zachowaj właściwą kolejność

Zupy na początek – barszcz z uszkami, następnie pieczona ryba z bogatą w błonnik kapustą i ewentualnie pierogi. Co najmniej 30 minut po takim posiłku wypijmy miętę, rumianek lub również bogaty w błonnik kompot z suszu. Każdy z nas zapewne kojarzy świąteczną reklamę coca-coli. Pamiętajmy jednak, że napoje gazowane zawierają cukry i konserwanty. Ponadto dostarczają dodatkowych kalorii, a w połączeniu z ciężkostrawną wieczerzą wigilijną mogą powodować wzdęcia. Unikajmy picia w trakcie posiłku, ponieważ zmniejszamy w ten sposób działanie enzymów i rozrzedzamy soki trawienne. Wigilijne ciasto spożyjmy po dłuższej przerwie, co najmniej 2 godziny. Aby jednak taki posiłek nie był ostatnim przed snem, wieczerzę wigilijną warto zaczynać około godziny 16.00.

 

Ruszaj się!

Po posiłku zamiast wzrokiem konsumować kolejne potrawy, zabierz biesiadników lub psa na spacer. Mając w perspektywie dwa kolejne dni obżarstwa, nie rezygnuj z aktywności fizycznej. Jeśli jej nie uprawiasz, a chcesz zmieścić się w sylwestrową kreację, wprowadź ją w swój plan dnia.

 

| Tagi: , ,
Dodano 19 grudnia 2016
Umów się na wizytę

Potrzebujesz więcej

informacji?

Oddzwonimy do Ciebie.

Numer został wysłany.

Oddzwonimy do Ciebie, najszybciej jak to możliwe.